برگزاری نشست استانی هم اندیشی اجرای برنامه بهبود تغذیه کودکان
برگزاری نشست استانی هم اندیشی اجرای برنامه بهبود تغذیه کودکان
معاونت بهداشت دانشگاه، نشست استانی هم اندیشی اجرای برنامه بهبود تغذیه کودکان را در تاریخ 18 دی 1401 برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت: نشست استانی هم اندیشی و برنامه ریزی اجرای برنامه های بهبود تغذیه کودکان، یکشنبه 18 دی سال جاری، با حضور مسعود تهرانی فرجاد؛ معاون راهبری و نظارت بر مراکز تعلیم و تربیت کودک و رخساره فضلی؛ مسئول تربیت کودک و توانمندسازی خانواده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و همچنین رؤسا و کارشناسان گروه های بهبود تغذیه - سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس - سلامت کودکان و بهداشت محیط معاونت های بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران برگزار شد.
در این جلسه که با هدف جلب مشارکت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و در راستای ارتقای برنامه بهبود تغذیه کودکان برگزار شد، لیلا فرزاد؛ رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر لزوم هم راستا بودن همه سازمانها و ادارات در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مرتبط با این گروه سنی گفت: طبق گزارش WHO در منطقه مدیترانه شرقی، رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک در اکثر کشورهای این منطقه؛ دلایل اصلی ابتلا به اضافه وزن و چاقی تقریباً نیمی از بزرگسالان منطقه (%49)، بیش از یک چهارم نوجوانان (%26) و نزدیک به 6% از کودکان زیر 5 سال ذکر شده است. همچنین رژیم غذایی نامطلوب و توده بدنی بالا، رتبه های اول و دوم از ده عامل خطر در ایران است و از آنجائی که ابتلا به اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی عوارض و تبعات سنگین تری نسبت به ابتلا به آن در بزرگسالی دارد، ضرورت داشتن برنامه ها و فعالیتهای مداخله ای مؤثر برای این گروه سنی، بسیار حائز اهمیت است.
فرزاد، ضمن تأکید بر اهمیت اجرای دقیق برنامه بهبود تغذیه کودکان خاطرنشان کرد: پرداختن به الگوی تغذیه سالم از مهم ترین موضوعات در مدیریت سلامت دوران کودکی است که توجه به این امر در مدیریت بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، استئوپروز و سرطان در دوران بزرگسالی مورد استفاده قرار می گیرد.
در ادامه رخساره فضلی؛ مسئول تربیت کودک و توانمندسازی خانواده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز، با اشاره به پیشینه سازمان تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان یک سازمان دولتی و زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است که ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک، کودکستانها، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال را بر عهده دارد. وی افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در 25 آذر 1399 مقرر شد، به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی، تمامی امور مربوط به مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامهریزی، هدایت و نظارت، تقویت استانداردها به وزارت آموزش و پرورش محول شود. بر این اساس در ۷ بهمن ۱۳۹۹، اساسنامه « سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد و این سازمان در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، طی مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش رسماً آغاز به کار کرد.
مسعود تهرانی فرجاد؛ معاون راهبری و نظارت بر مراکز تعلیم و تربیت کودک نیز ضمن تأکید بر این موضوع که سازمان تعلیم و تربیت کودک تنها مرجع انحصاری ساماندهی، هدایت، نظارت و مدیریت فرآیندهای تعلیم و تربیت کودک از تولد تا پایان شش سالگی است؛ خاطرنشان کرد: در این سازمان، برنامه های استمراری (تداوم برنامه های قبل) و استقراری (تدوین برنامه های جدید) به منظور ارتقای سلامت کودکان و خانواده های ایشان در حال اجراست.
وی ضمن اشاره به تدوین تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و سازمان تعلیم و تربیت کودک، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این تفاهم نامه، مداخله مؤثر در خصوص بحث تغذیه مهدهای کودک در سراسر کشور انجام شود و بتوان رتبه بندی کودکستان ها را بر اساس شاخص های تغذیه ای انجام داد و این سازمان در نظر دارد تا موضوع آشنایی کارکنان مهدهای کودک اعم از مؤسس، مدیر و مربیان را در تمامی حوزه های مربوط به سلامت به ویژه تغذیه، در دستور کار جدی خود قرار دهد.
در ادامه رؤسای گروه های بهبود تغذیه دانشگاههای علوم پزشکی استان در جهت اجرای هر چه بهتر برنامه های بهبود تغذیه کودکان انتظارات، پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه کردند.
کامنت