برنامه آموزش مباحث تغذیه ای به اقشار مختلف جامعه 

عوامل خطر تغذیه ای مهمترین علت بروز بیماری های غیرواگیر در کشور به شمار می رود. در تغذیه سالم علاوه بر رعایت موازین بهداشتی، بهبود کیفیت غذا و پیروی از الگوی غذایی مناسب و جهت تامین انرژی و ریز مغذی به منظور پیشگیری از بروز از انواع بیماری های غیر واگیر از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها مد نظر قرار می گیرد. با رعایت تغذیه صحیح و بهبود شیوه زندگی تا 50 درصد بیماری های قلبی عروقی، 20 تا 30 درصد سرطان ها و  80درصد بیماری دیابت قابل پیشگیری و کنترل می باشد.

انتخاب غذا بخشی از یک نظام رفتاری پیچیده است که در شکل گیری آن، طیف گسترده ای از متغیرها نقش دارد. الگوهای رژیمی بر سلامت موثرند و در ابتلا به بسیاری از بیماریهای مزمن نقش دارند. لازمه یک آموزش تغذیه ای موفق، درک صحیح از علت پیروی فرد از رژیم غذایی فعلی است که از عوامل موثر در انتخاب های غذایی می توان به الگوها، ذائقه شخصی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد. کمک به افراد، برای تعدیل و کنترل انتخاب های غذایی و رفتارهای خوردن، هدف اصلی آموزش تغذیه است تا در نهایت افراد بتوانند سلامت فردی خود را بهبود بخشند.

لذا با توجه به اهمیت تغذیه در ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آن، آموزش مراقبت های تغذیه ای در همه گروه های سنی و مشاوره های تغذیه و تنظیم برنامه غذایی برای گروه های هدف توسط کارشناسان تغذیه ضروری است.

 

افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر در مناطق شهری و روستایی کشور بدلیل مصرف زیاد قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ شده، مصرف بی رویه فست فودها، مصرف کم سبزی و میوه و دریافت ناکافی فیبر غذایی و همچنین دستیابی به هدف بهبود تغذیه و امنیت غذایی و ترویج کشاورزی پایدار مستلزم آن است که این برنامه برای زنان روستایی، با آموزش کاشت سبزیجات و سیفی جات خانگی و با هدف اصلاح الگوی غذایی خانوارهای کشور اجرا شود.

 

اهداف برنامه آموزش مباحث تغذیه ای به اقشار مختلف جامعه:

 

هدف کلی:

  • تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی

 

اهداف اختصاصی:

  • ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه/ خانوار به میزان حداقل پنج درصد سال پایه (1395) تا پایان سال 1404


 

قوانین، مقررات و دستورالعمل های برنامه آموزش مباحث تغذیه ای به اقشار مختلف جامعه:

 

ردیف عنوان دانلود/لینک
 1 آئین نامه ها و دستورالعمل ها awt image

 

درباره ی  برنامه آموزش مباحث تغذیه ای به اقشار مختلف جامعه بیش تر بدانیم 
 

ردیف عنوان دانلود/لینک
۱ رسانه های آموزشی برنامه آموزش مباحث تغذیه ای به اقشار مختلف جامعه awt image
Template settings