• 1402/08/20 - 14:56
  • - تعداد بازدید: 76
  • - تعداد بازدید کنندگان: 64
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران

یکی از بازوهای مهم اجرایی کمپین ملی غربالگری دیابت و فشار خون؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران

38125.mp3 یکی از بازوهای مهم اجرایی کمپین ملی غربالگری دیابت و فشار خون؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران

بیماری­های غیرواگیر (NCDs) یا همان بیماری­های مزمن، سالانه موجب مرگ 42 میلیون نفر در جهان می­شوند که از این تعداد، 17 میلیون مرگ پیش از 70 سالگی رخ می­دهد. یکی از چهار علت اصلی مرگ بیماری­های غیرواگیر در جهان به بیماری های قلبی عروقی با 19 میلیون مرگ در سال اختصاص دارد که پرفشاری خون؛ مهمترین عامل خطر در بیماری های قلبی عروقی محسوب می­شود. یکی دیگر از این چهار علت اصلی مرگ دیابت و بیماری­های کلیوی با 3 میلیون مرگ در سال می باشد.

 دیابت و پرفشاری خون به عنوان بیماری­ خاموش در سطح جامعه گسترش یافته و عاملی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم می باشد. این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می کنند (همچون حملات قلبی، سکته­ های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو) هزینه­ های سنگینی را به بیماران، خانواده ­ها، جامعه و دولت تحمیل می­کند. از طرفی مشخص شده که پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می­تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده­ ها را نجات داده و در هزینه­ های مربوط به سلامت صرفه­ جویی نماید. همچنین روش های سالم زندگی (سبک زندگی سالم) تا حد زیادی از بروز آن ها پیشگیری می کند.

بدون علامت بودن پر فشاری خون و دیابت و عوارض جدی ناشی از عدم تشخیص و درمان به موقع آن، ضرورت طراحی و اجرای مداخلات اثربخش برای حساس سازی جامعه نسبت به موضوع را نشان می دهد. بسیج های اطلاع رسانی و غربالگری از جمله راهکارهای تجربه شده برای شناسایی افراد بیمار یا در معرض خطر و ترغیب ایشان جهت خودمراقبتی است.

از این رو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از 20 آبان ماه 1402 طرح " پویش ملی سلامت، تکمیل پرونده سلامت الکترونیک، غربالگری بیماری های غیرواگیر فاز اول پرفشاری خون و دیابت " را با مشارکت و تعامل گروه های معاونت بهداشت، معاونت درمان، معاونت آموزشی، شبکه ها و مراکز بهداشت زیر مجموعه کلیه ­ی دانشگاه های علوم پزشکی با هدف :

- افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور

- افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و  فشارخون بالا

به اجراء خواهد گذاشت. در این بررسی به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عوامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی ایران با جمعیتی بالغ بر 5.559.770 نفر به عنوان یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور یکی از بازوهای مهم اجرایی طرح مذکور در کشور خواهد بود که امید است تا با استفاده از تمام ارکان مدیریتی، پشتیبانی و فنی خود بتواند گام موثری در جهت دستیابی به اهداف طرح " پویش ملی سلامت، تکمیل پرونده سلامت الکترونیک، غربالگری بیماری های غیرواگیر فاز اول پرفشاری خون و دیابت" بردارد.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 38125
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings