• 1401/07/24 - 08:41
  • - تعداد بازدید: 127
  • - تعداد بازدید کنندگان: 125
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مصاحبه با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی غذا

روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی غذا (16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه سال جاری) با شعار "غذا برای همه؛ هیچ کسی، نباید فراموش شود" مصاحبه ای را با دکتر سید محمد طباطبایی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام داد. متن مصاحبه، این گونه است.

6248.mp3 مصاحبه با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی غذا

روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی غذا (16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه سال جاری) با شعار "غذا برای همه؛ هیچ کسی، نباید فراموش شود" مصاحبه ای را با دکتر سید محمد طباطبایی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام داد. متن مصاحبه، این گونه است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه، به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی پویا و فعال است که نیاز های تغذیه ای افراد را تامین کند. رعایت الگوی تغذیه ای سالم، یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت است که اهمیت آن در مواجهه با همه گیریهایی همچون کرونا به اثبات رسید و نیز می تواند موجب کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله، اضافه وزن و چاقی، پرفشاری خون، دیابت و سرطانها شود.

روز جهانی غذا فرصت مغتنمی است تا با اجرای برنامه های متنوع، موجب حساس سازی مسئولان و مدیران کشور در خصوص ضرورت برقراری امنیت غذایی شد و با جلب حمایتهای سیاسی و اجتماعی اقدامات موثری در زمینه تولید و دسترسی به غذای سالم و ایمن و کاهش سوء تغذیه و گرسنگی، انجام داد.

دکتر طباطبایی؛ معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به بیانیه FAO در سال 2022، دلایل اثرگذار بر امنیت غذایی را این گونه بیان کرد: در حالی سال 2022 را به پایان می رسانیم که به جهت تداوم بیماری کرونا، تغییر اقلیم (کم آبی و خشکسالی)، افزایش قیمتها و تنش های بین المللی؛ برقراری امنیت غذا در کل جهان سخت و دشوار شده است. این موضوع همواره از اهم دغدغه های دولتها بوده است و برای برقراری امنیت غذایی، باید شیوه تهیه، تولید و مصرف مواد غذایی را به سمت برنامه های غذایی پایدار سوق داد.

وی افزود: "برنامه های غذایی پایدار" برنامه هایی هستند که با کمترین اثرات زیست محیطی، به تحقق امنیت غذا و تغذیه کمک می کند و زندگی سالم را برای نسل های حاضر و آینده فراهم می کند.

معاون بهداشت دانشگاه، با توجه به شعار روز جهانی غذا در سال 2022 خاطرنشان کرد: ما باید دنیایی پایدار بسازیم که در آن، تک تک افراد و در همه جا، به طور مستمر، به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل شعار روز جهانی غذا در سال جاری، غذا برای همه؛ هیچ کسی، نباید فراموش شود، انتخاب شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، عنوان کرد: با بروز این بحران، میلیون ها نفر در سراسر جهان، توانایی پرداخت هزینه یک برنامه غذایی سالم را ندارند و این امر، آنها را در معرض خطر بالای نا امنی غذایی و سوءتغذیه قرار می دهد. کشور ما نیز از این بحران جهانی مستثنی نبوده است. به طور مثال، با افزایش یک و نیم برابری قیمت لبنیات در ایران، مصرف این منبع پروتئینی نسبتا" ارزان و در دسترس کاهش یافته است.

دکتر طباطبایی ضمن تبیین ضرورت و لزوم مشارکت سازمانهای ذینفع در برقراری امنیت غذایی آحاد مردم، گفت: به منظور دسترسی اقشار آسیب پذیر به سبد غذایی کافی و مطلوب، سیاست گذاری های خوبی در کشور در حال اجراست که می توان به برنامه تغذیه ای رایگان دانش آموزان با مشارکت بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و آستان قدس رضوی در سال تحصیلی جدید و همچنین برنامه حمایت تغذیه ای از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد.

معاون بهداشت و رئیس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، ضمن تقدیر و تشکر از جامعه خیرین بابت حمایتها و مشارکت در ارتقای سطح سلامت مردم، به نقش بسیج در هدایت و ساماندهی بسته‌های معیشتی و کمکهای مؤمنانه در دوران کرونا اشاره و عنوان کرد: طبق آموزه های دین مبین اسلام، رفع مشکلات معیشتی مردم، بسیار حائز اهمیت بوده و پاداش و اجر بی شماری نزد خداوند متعال دارد و امیدوارم با مساعدت های بیش از پیش، این عزیزان بتوانیم برنامه های حمایتی گسترده‌تری را برای گروه های آسیب پذیر (کودکان، مادران باردار و سالمندان) تحت پوشش دانشگاه انجام داده تا گوشه ای از دغدغه های معیشتی خانوارهای آسیب پذیر را حل کنیم.

در پایان دکتر طباطبایی ضمن اشاره به نقش ارزشمند و جایگاه موثر کارشناسان تغذیه حوزه بهداشت دانشگاه، گفت: بر خود لازم می دانم از کارشناسان تغذیه محترم حوزه بهداشت دانشگاه که با ارائه آموزش ها و مشاوره‌ها در ارتقای سطح سواد تغذیه ای مردم داشته‌اند، تقدیر و تشکر کنم و از خداوند رئوف و حکیم، توفیق روزافزون و کامیابی و سعادت ایشان را مسئلت کنم.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 6248
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings