• 1402/11/09 - 10:41
  • - تعداد بازدید: 28
  • - تعداد بازدید کنندگان: 20
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

مصاحبه آقای دکتر میرشریفی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس در خصوص پویش ملی سلامت

مصاحبه آقای دکتر میرشریفی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس در خصوص پویش ملی سلامت :اطلاع رسانی تغذیه سالم

322961.mp3 مصاحبه آقای دکتر میرشریفی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس در خصوص پویش ملی سلامت

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس،آقای دکتر میرشریفی مدیر شبکه بهداشت و درمان قدس به مناسبت فرارسیدن پویش ملی سلامت :اطلاع رسانی تغذیه سالم (ا لغایت 15 بهمن ماه) با اشاره به شعار امسال انتخاب همه : نمک کم اما تصفیه شده یددار(هفته اول) بیان کردند:

امسال این پویش در ادامه طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت برگزار شده است و هدف اصلی آن ارتقاء سطح سواد تغذیه  عموم مردم  می باشد .

ایشان در ادامه گفتند: ید یک عنصر اساسی برای تولید هورمون های تیروئید و رشد و نمو مغز انسان بوده و کمبود آن یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری آسیب مغزی در دنیای امروزی است. کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بروز عوارض گوناکونی می گردد که به مجموعه آنها اختلال های ناشی از کمبود ید می گویند. این اختلال ها ممکن است از بزرگی غده تیروئید(گواتر) تا عقب ماندگی فیزیکی و ذهنی (کرتنیسم) را شامل شوند و استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است می باشد  به همین دلیل وزارت بهداشت ظرف 20 سال گذشته سیاست افزودن ید به نمک های خوراکی را درپیش گرفته است.

آقای دکترمیرشریفی بیان کردند: متاسفانه در سال های اخیر تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه  مصرف نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می شودکه  برخلاف سیاست های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است می باشد  ، نمک  های دریا تصفیه نشده هستند  و دارای انواع ناخالصی ها ازجمله فلزات سنگین بوده که خطر سرطانزایی آنها به اثبات رسیده است. همچنین این نمک ها دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد یدهستندکه نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی کند.استفاده از نمک دریا  نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکلاتی مثل  گواتر،تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری  از پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود. آقای دکتر میرشریفی توصیه کردند: مردم بدون توجه به شایعات غیر معتبر و باورهای غلط رایج و ادعاهای افراد سودجو، از مصرف نمک های غیر بهداشتی تصفیه نشده با نام های  رایج نمک دریا ، سنگ نمک و نمک های رنگی که فاقد ید بوده و می تواند تهدید کننده سلامت باشند، خودداری کرده و در هنگام خرید نمک خوراکی، حتما به ید دار بودن و مجوزهای بهداشتی و مهر استاندارد آن توجه کنند.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 322961
:
پگاه زکی پور
خبرنگار

پگاه زکی پور

Template settings