• 1403/03/07 - 11:02
  • - تعداد بازدید: 28
  • - تعداد بازدید کنندگان: 21
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات مطرح شد؛

مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر ایرانی بر اثر مصرف دخانیات/ آموزش و توانمندسازی از سنین کودکی یکی از راه‌های کاهش مصرف

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت دانشگاه، گفت: آموزش و توانمندسازی از سنین کودکی و ارتقا سواد سلامت مردم، یکی از عواملی است که در کاهش مصرف دخانیات بسیار تاثیرگذار هستند.

333703.mp3 مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر ایرانی بر اثر مصرف دخانیات/ آموزش و توانمندسازی از سنین کودکی یکی از راه‌های کاهش مصرف

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات عنوان کرد: دخانیات دومین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است و در ایران سالانه60 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

 

دکتر سیده معصومه گشتائی با اشاره به اینکه حدود 80%  از ۱.۳ میلیارد مصرف کننده دخانیات در جهان، در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، گفت: مصرف دخانیات هر5 ثانیه یک نفر، هر روز بیش از 15 هزار نفر و سالانه بیش از 8 میلیون نفر را می‌کشد، از جمله حدود ۱.۳ میلیون غیرسیگاری نیز به‌دلیل قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری جان خود را از دست می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه افزایش مرگ و میر ناشی از دخانیات به میزان 10 میلیون نفر تا سال 2030 خواهد رسید، یادآور شد: 80% آن در کشورهای درحال توسعه خواهد بود. صنعت دخانیات سالانه میلیاردها دلار صرف تبلیغات سیگار و تنباکوی بدون دود می‌کند.

 

دکتری سیاست‌گذاری سلامت با بیان اینکه حدود 15% ایرانی‌ها سیگاری هستند و سالانه بیش از 70 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند، تصریح کرد: این امر یعنی به ازای هر ایرانی784 نخ سیگار دود می‌شود. بنابراین با این فرض، سالانه بطور متوسط بیش از 18000 میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می‌شود.

 

گشتائی در ادامه افزود: بازار دخانیات تنها در سیگار خلاصه نمی‌شود و طبق آمارها، ایرانی‌ها بیش از10 هزار تن تنباکوی قلیان مصرف می‌کنند. براساس آمارهای رسمی، گردش مالی دخانیات در ایران سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 3 برابر هزینه مصرف سیگار در کشور صرف درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات می‌شود، گفت: سالانه بیش از 60 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی درمانی مصرف کنندگان مواد دخانی در کشور می‌گردد.

 

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به تاثیرات بهداشتی عوارض مصرف دخانیات، افزود: عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) است و در ایجاد سرطان حنجره، بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی، سرطان ریه، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)  از جمله آمفیزم و برونشیت مزمن نقش دارد.

 

وی به برخی از سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات مانند سیاست‌های هزینه‌ای شامل افزایش مالیات دخانیات اشاره کرد و توضیح داد: مالیات مقرون­به­صرفه ترین راه برای مهار مصرف دخانیات، به ویژه در میان جوانان و جمعیت­های کم­درآمد دیده شده است. افزایش مالیات که قیمت تنباکو را 10% افزایش می­دهد، مصرف دخانیات را در کشورهای با درآمد بالا حدود 4% و در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​حدود 5% کاهش می­دهد.

 

گشتائی در ادامه به سیاست‌های غیر هزینه‌ای پرداخت و گفت: مواردی همچون جلب حمایت سیاستگذاران برای تدوین قوانین حمایتی، آموزش و توانمندسازی از سنین کودکی، ارتقا سواد سلامت مردم، منع تبلیغات مصرف دخانیات، سیاست‌های منع مصرف دخانیات در فضا و مکان‌های آموزشی، اداری و عمومی در کاهش مصرف دخانیات تاثیرگذار هستند.

 

 

 

 

 

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 333703
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings