• 1403/03/09 - 13:13
  • - تعداد بازدید: 145
  • - تعداد بازدید کنندگان: 103
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه
به مناسبت هفته اطلاع رسانی تیروئید مطرح شد:

غربالگری سالانه ۶۰ هزار نوزاد سه تا پنج روزه جهت شناسایی نوزادان مبتلا به هیپوتیروئیدی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

در دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالانه حدود60 هزار نوزاد سه تا پنج روزه، به منظور شناسایی بیماری کم کاری تیروئید بدو تولد، غربالگری شده و از این میان، بیماران شناسایی شده، تحت مراقبت و درمان تا سه سالگی، قرار می‌‌‌گیرند.

333903.mp3 غربالگری سالانه ۶۰ هزار نوزاد سه تا پنج روزه جهت شناسایی نوزادان مبتلا به هیپوتیروئیدی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش روابط عمومی‌‌‌معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه با بیان اینکه این برنامه غربالگری کم‌ کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های بهداشتی ایران با پوشش بالای 99.4% درصد در کشور است، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالانه حدود60 هزار نوزاد سه تا پنج روزه، به منظور شناسایی بیماری کم کاری تیروئید بدو تولد، غربالگری شده و از این میان، بیماران شناسایی شده، تحت مراقبت و درمان تا سه سالگی، قرار می‌‌‌گیرند.

 

دکتر فرانک رحیمی ‌‌‌با اشاره به اینکه غده تیروئید در ناحیه جلو گردن یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن است، توضیح داد: این غده با تولید هورمون‌ها‌‌ی تیروئید سوخت و ساز بدن را کنترل می‌‌‌کند. حال بیماری‌های متعددی که در این غده بروز می‌‌‌کنند باعث  اختلال در عملکرد آن شده و منجر به بروز علائم و نشانه‌ها‌‌ی بالینی متعدد می‌‌‌گردند. بنابراین آگاهی از بیماری‌های غده تیروئید که به‌طور مستقیم بر سلامت فرد تاثیر دارند، ضروری است.

 

این پزشک عمومی‌‌‌ با یادآوری اینکه شیوع بیماری‌های غده تیروئید در دنیا قابل توجه بوده و می‌تواند افراد را در تمام سنین گرفتار نموده و طیف وسیعی از علائم و نشانه‌های بالینی را به‌وجود آورند، گفت: فدراسیون جهانی تیروئید درسپتامبر ۲۰۰۷ میلادی، روز ۲۵ ماه مه ( 5 خرداد ) هر سال را به عنوان روز جهانی تیروئید برگزید. در یازدهمین کنگره اروپایی آندوکرینولوژی در استانبول ترکیه که در ۱۱ آپریل سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار شد، ۲۵ الی ۳۱ ماه مه هر سال نیز تحت عنوان هفته جهانی تیروئید برگزیده شد. هدف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماریهای تیروئید و عوارض آن‌ها و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید است.

 

وی با اشاره به اینکه بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در بدو تولد معمولا علامت مشخصی ندارد، تصریح کرد: بهترین روش پیدا کردن بیماران انجام غربالگری پاشنه پای نوزادان است. اهمیت این بیماری در این است که اگر بیماری تشخیص داده نشود یا درمان دیر شروع شود یا کنترل بیماری مناسب نباشد، موجب عوارض جدی و غیرقابل برگشت همچون عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی می‌شود.

 

رحیمی‌‌‌در ادامه افزود: هورمون‌ها‌‌ی تیروئید نقش اساسی در رشد و نمو بدن قبل و بعد از تولد دارند. در دوران جنینی، جنین هورمون مورد نیاز برای رشد و نمو بدن را از مادر می‌‌‌گیرد به همین دلیل در نوزادانی که از مادران سالم و یا مادران مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید که خوب درمان شده اند متولد می‌‌‌شوند، در زمان تولد رشد و نمو طبیعی داشته و علامت‌ها‌‌ی بیماری را بروز نمی‌‌‌دهند. اما نوزادان مادرانی که کمبود هورمون‌ها‌‌ی تیروئیدی دارند (مادران مبتلا به کم کاری تیروئید که درمان نشده و یا قرص مصرف می‌‌‌کنند اما کنترل متابولیک مناسبی ندارند) می‌‌‌توانند در بدو تولد علامت‌ها‌‌ی بیماری را به صورت اختلال در رشد و نمو داشته باشند.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه این بیماری در بدو تولد علائم ندارد، خاطرنشان کرد: غربالگری نوزادان در سنین 3-5 روز بعد از تولد اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال 1384 تاکنون در کشور، در برنامه‌ها‌‌ی نظام سلامت ادغام و در سطح مراکز ارائه خدمات بهداشتی اجرا می‌‌‌شود.

 

 وی تصریح کرد: با اندازه گیری میزان TSH در نوزادان 72ساعت بعد از تولد در 5- 3 روزگی، بیماری هیپوتیروئیدی بررسی می‌‌‌شوند. در حال حاضر تعداد 158 مرکز غربالگری (در 8 شبکه و مرکز بهداشت، در 118 مرکز/پایگاه سلامت و همچنین 40 بیمارستان) با خونگیری از پاشنه پا و ارسال نمونه به آزمایشگاه، پیگیری تا تشخیص نهایی و مراقبت تا سه سالگی بیمار را برعهده دارند. سالانه حدود 300 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید بدو تولد جدید شناسایی می‌‌‌شود و همچنین سالانه مراقبت حدود 900 نوزاد بیمار تحت پوشش توسط مراقبین سلامت انجام می‌‌‌شود. براساس آخرین اطلاعات، میزان بروز بیماری کم کاری تیرویید نوزادان (در هزارنوزاد غربالگری شده ) در کشور 4.3 و در حوزه  تحت پوشش دانشگاه 3.9 در هزار است.

 

رحیمی‌‌‌ به مادران باردار توصیه کرد حتما در دوران بارداری به مراکز جامع خدمات سلامت /پایگاههای سلامت و خانه‌ها‌‌ی بهداشت  جهت مراقبت‌های پیش از بارداری، دوران بارداری، استفاده از مکمل یدوفولیک مراجعه نمایند و با مراجعه  به موقع  در 72 ساعت پس از تولد نوزاد و در بازه زمانی 5-3روزگی نوزاد، غربالگری پاشنه پای نوزادان خود را انجام دهند.

 

وی یادآور شد : در غربالگری نوزادان علاوه بر غربالگری کم کاری تیروئید بدو تولد، کمبود آنزیم G6PD، فنیل کتونوری و 50 بیماری متابولیک نیز مورد غربالگری قرار می‌‌‌گیرد.

 

رحیمی‌‌‌ در پایان افزود: مصرف نمک ید دار تصفیه شده در حد متعارف(حداکثر 5 گرم در روز) و نگهداری در ظروف در بسته دور از نور و گرما و افزودن به غذا در مراحل پایانی پخت آن توصیه می‌‌‌شود.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 333903
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

Template settings