• 1403/02/04 - 15:27
  • - تعداد بازدید: 14
  • - تعداد بازدید کنندگان: 11
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مناسبت هفته سلامت عنوان شد؛

سلامت روانی و جسمانی فرزندان در گرو سلامت خانواده

هرچه که والدین در خانواده مفیدتر عمل کنند، بر سلامت روانی و جسمی فرزندان بیشتر تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

331665.mp3 سلامت روانی و جسمانی فرزندان در گرو سلامت خانواده

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر فروزان فهیم مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در چهارمین روز از هفته سلامت که با عنوان "سلامت خانواده، سلامت روانی- اجتماعی" نامگذاری شده است، به اهمیت مولفه‌های سلامت روان و عوامل اجتماعی در سلامت خانواده و نقش خدمات سلامت روان در جامعه امروز ایران پرداخت.

وی با بیان اینکه فرد در خانواده رشد می کند و اولین ارتباطات را با اجتماع فرا می گیرد، گفت: هرچه که والدین در خانواده مفیدتر عمل کنند، بر سلامت روانی و جسمی فرزندان بیشتر تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

دکتر فهیم در ادامه افزود: فرزند تمام نیازها و خواسته هایش مانند شغل، موقعیت ازدواج، تشکیل خانواده، استقلال و رفاه را یکجا از خانواده مطالبه می‌کند. متاسفانه خانواده توان پاسخگویی به این همه نیاز را که باید در جامعه موقعیت شان ایجاد شود، ندارد. بنابراین در چنین شرایطی، خانواده مستعد انواع مختلفی از مشکلات، آسیب‌ها و تنش‌ها می شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با استناد به تحقیقات تصریح کرد: اختلالات روانی همه ساله رو به افزایش است، اختلالات روانی بار سنگینی را بر فرد و خانواده تحمیل می‌کند. عواملی مانند تغییرات در روش زندگی، سن جمعیت، شهر نشینی، محیط اجتماعی، فقر، سو مصرف مواد، جنگ‌ها و خشونت بر سلامت روانی مردم جهان تاثیر دارد.

وی در ادامه افزود: بنا بر گفته کارشناسان مسائل خانوادگی در جامعه حالت خصوصی و شخصی دارند. در صورتی که آسیب‌های خانواده باید علاوه بر مرتفع کردن خلاهای قانونی در این زمینه با تقویت نهادهای اجتماعی مورد مداخله قرار گیرند تا بتوان خانواده‌ای که دچار بحران شده را ساماندهی کنند.

فهیم به روانشناسان و پژوهشگران حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: آن‌ها بر آن تاکید دارند که خانواده با مشکلات، تنش‌ها و فشارهایی مواجه است. در چنین شرایطی خیلی از نهادهای مسئول از نقش‌ها و کارکردهای اصلی خود دور شده اند. در عین حال می‌توان این نکته مهم را یادآوری کرد که وابستگی و ماندگاری طولانی مدت فرزندان در خانواده بر اثر بیکاری و نداشتن شغل و فعالیتی که هویت اجتماعی آن‌ها را شکل دهد باعث بروز تنش ها و فشارها و مشکلاتی در درون خانواده می شود. بنابراین سلامت روان هر فرد در یک خانواده سالم و منسجم، منجر به سلامت روان اجتماع و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 331665
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings