• 1403/02/05 - 12:40
  • - تعداد بازدید: 16
  • - تعداد بازدید کنندگان: 13
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه
در پنجمین روز از هفته سلامت مطرح شد؛

سلامت خانواده در گرو فرهنگ سلامت

فرهنگ سلامت بر خودمراقبتی و تقدم پیشگیری بر درمان و مجموعة باورها و رفتارهای سالم و مؤثر در این زمینه تأکید دارد و بسترهای لازم برای تحقق شرایط مناسب جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را فراهم می آورد.

331671.mp3 سلامت خانواده در گرو فرهنگ سلامت

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر سیده معصومه گشتائی با اشاره به فرهنگ سلامت،گفت: فرهنگ سلامت بر خودمراقبتی و تقدم پیشگیری بر درمان و مجموعة باورها و رفتارهای سالم و مؤثر در این زمینه تأکید دارد و بسترهای لازم برای تحقق شرایط مناسب جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را فراهم می آورد.

مدیر گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت با بیان اینکه هدف فرهنگ سلامت، جلب مشارکت بین بخشی در راستای ارتقای فرهنگ سلامت مردم است، افزود:  ضرورت فرهنگ سازی برای ارتقای سلامت جامعه را می توان در چهار حیطه ی زیر مطرح کرد:

  1. تحقق پوشش همگانی سلامت، که خود نیازمند اقدام همزمان در سه حیطه مختلف است:
  2. توانمند سازی مردم باید در محل زندگی، کار، تحصیل و جامعه برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت به عنوان یک ثروت فردی، خانوادگی و اجتماعی
  3. فراهم نمودن سیستم ارائه خدمات بهداشتی، امکان دسترسی به خدمات ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، دارو، درمان و توانبخشی با کیفیت و ارزان قیمت برای تمامی مردم
  4. ضرورت حفاظت مالی از مردم برای برخورداری از تمامی خدمات سلامت
  1. ارتقای سلامت با رویکرد اجتماعی شدن سلامت

ارتقای سلامت فرایند قادر سازی مردم برای افزایش کنترل بر سلامتی خود و بهبود آن است. شرط رسیدن به بالاترین سطح خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی، این است که افراد یا گروه ها توانایی شناسایی و برآورده کردن نیازها و آرزوهای خود را داشته باشند و بتوانند محیط اطراف خود را تغییر دهند یا با آن کنار بیایند.

  1. تغییر رفتار

رفتارهای سلامت عملکردهای شخصی هستند که خطر بیماری یا آسیب را افزایش یا کاهش می دهند. برای تغییر رفتار بعد از کسب دانش و آگاهی، تغییر نگرش،‌ رفع موانع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و استفاده از تسهیلگرهای تغییر رفتار لازم است.

  1. ترویج سبک زندگی سالم

سبک زندگی شیوه های نسبتا ثابتی است که فرد اهداف خود را بوسیله آن ها دنبال می کند. این شیوه نسبتا ثابت شامل بسیاری از حوزه های زندگی فرد، از جمله نظام معیشتی، تفریح و شیوه های گذراندن اوقات فراغت، الگوی خرید و مصرف، استفاده از محصولات تکنولوژیک و امثال آن می شود. سبک زندگی به ما کمک می کند تا معنی عملکرد افراد برای خودشان و دیگران را درک کنیم. اهمیت سبک زندگی بیشتر از آن جهت است که بر کیفیت زندگی و پیشگیری از بیماری ها مؤثر است. فرد با انتخاب سبک زندگی سالم، برای حفظ و ارتقای سلامتی خود و پیشگیری از بیماری ها اقدامات و فعالیت هایی از قبیل رعایت رژیم غذایی مناسب، خواب، فعالیت بدنی، کنترل وزن، عدم مصرف سیگار و الکل و ایمن سازی در مقابل بیماری ها را انجام می دهد. سبک زندگی سالم به تمام رفتارهایی که تحت کنترل شخص هستند یا بر خطرات بهداشتی فرد تأثیر می گذارند گفته می شود و منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تأثیر مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: هم راستا با شعار سازمان جهانی بهداشت "سلامت من، حق من" که برمسئولیت پذیری اجتماعی و حقوق اساسی بشر شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید می کند، جمهوری اسلامی ایران با عنوان "سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت" هفته سلامت را در ایران گرامی می دارد. روز پنجم هفته سلامت " سلامت خانواده و فرهنگ سلامت" نامگذاری شده است. با توجه به مسئولیت همگانی در قبال حفظ و ارتقای سلامت خود و جامعه، میتوانیم با انتخاب سبک زندگی سالم، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و مشارکت در برنامه های بهداشتی برای رسیدن به جامعه ای سالم و پویا گام موثری برداریم.

 

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 331671
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings