• 1403/03/29 - 10:08
  • - تعداد بازدید: 29
  • - تعداد بازدید کنندگان: 25
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

سراج، حلقه مفقوده بهداشت و درمان

مراکز سراج، واحدهایی هستند که به ازای هر سیصد هزار نفر جمعیت ذیل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شکل می‌گیرد و مسئول ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی است.

334840.mp3 سراج، حلقه مفقوده بهداشت و درمان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ با توجه به رهنمودهای رئیس جمهور شهید "آیت الله ابراهیم رئیسی" در مراسم تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان نظام بهداشت کشور در مهر ماه سال گذشته در خصوص تقویت و توسعه واحدهای سلامت روانی و اجتماع، نسبت به اجرای طرح سراج در شبکه‌های بهداشت و درمان و تاکید وزیر بهداشت بر توسعه واحدهای سلامت روانی، اجتماعی (سراج)، در مرحله نخست افتتاح یک صد واحد سراج در صدر اقدامات قرار گرفته است.

 

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، به اهمیت مراکز سراج به عنوان حلقه مفقوده سلامت روانی- اجتماعی اشاره کرد و گفت: مراکز سراج، واحدهایی هستند که به ازای هر سیصد هزار نفر جمعیت ذیل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شکل می‌گیرد و مسئول ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی است.

 

دکتر فروزان فهیم با بیان اینکه در الگوی قدیم برای ارجاع شخص، نیازمند ویزیت روانپزشک از سطح یک (مراکز خدمات جامع سلامت) به سطح 2 (بیمارستان‌ها) بود، یادآور شد: متاسفانه در این میان عدم مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها به دلیل در دسترس نبودن، مشکلات اقتصادی، انگ اجتماعی ناشی از بیماری یکی از معضلات بود. همچنین اشغال بودن تخت‌های روانپزشکی، وجود صف‌های انتظار طولانی و سایر عوامل اجتماعی در فرایند درمان مداخله کرده و منجر به عدم بهره‌مندی بیمار از خدمات درمانی می‌شد. از طرفی اکثر بیماران ترخیص شده از بیمارستان از خدمات سطح یک برخوردار نمی‌شدند. همین امر منجر به تاسیس مراکز سراج به عنوان حلقه مفقوده بهداشت و درمان در الگوی جدید خدمت رسانی در نظام بهداشتی شده است.

 

وی در ادامه به نقش وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان در ارائه بهینه خدمات روانی-اجتماعی به مراجعه کنندگان مراکز سراج اشاره کرد و افزود: فرمانداری‌ها با رصد آسیب‌های اجتماعی موثر در سلامت روان در هر منطقه، تدوین تقسیم کار بین بخشی در راستای کاهش عوامل اجتماعی در منطقه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، نظارت برمسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها در تقسیم کار بین بخشی از طریق شورای فرمانداری، همکاری موثر در کمیته استقرار الگوی سرا، تشکیل خانه مشارکت مردم، حضور موثر در کمیته راهبری سراج و رصد اقدامات سایر دستگاه‌ها در مدیریت ارجاعات مراکز سراج نقش به سزایی در تسهیل خدمات رسانی به افراد جامعه دارند. فهیم در پایان خاطرنشان کرد: مرکز سراج نسیم شهر واقع در شهرستان بهارستان و مرکز سراج والفجر واقع در منطقه 9 شهرداری، آماده خدمت رسانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 334840
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

Template settings