• 1403/01/19 - 13:41
  • - تعداد بازدید: 48
  • - تعداد بازدید کنندگان: 43
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز جهانی بهداشت گرامی باد/ همه ما در قبال حفظ و ارتقای سلامت خود و جامعه مسئول هستیم

«سلامت من، حق من» با هدف حمایت از حق همه افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، دسترسی به آموزش و اطلاعات، آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کار و محیط زیست مناسب به دور از هر گونه تبعیضی انتخاب شده است.

330718.mp3 روز جهانی بهداشت گرامی باد/ همه ما در قبال حفظ و ارتقای سلامت خود و جامعه مسئول هستیم

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر سید محمد طباطبایی با اشاره به اینکه روز جهانی بهداشت هر سال در روز ۷ آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) همزمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گرامی داشته می‌شود، گفت: این روز فرصتی جهانی برای تمرکز بر مسائل مهم بهداشت عمومی، افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت سلامت فراهم می‌کند که جامعه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مرتبط با سلامت در سطح جهان فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۴، مصادف با هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس WHO، شعار «سلامت من، حق من» به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب شده است که بر حقوق اساسی بشر شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید دارد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در سراسر جهان، حق سلامت میلیون ها نفر به طور فزاینده ای در معرض تهدید است، افزود: عواملی از جمله بیماری ها و بلایا عامل مرگ و میر و ناتوانی هستند. جنگ‌ها ویرانگر بوده و باعث مرگ، درد، گرسنگی و مشکلات جسمی و روحی-روانی فراوانی می شوند. همچنین سوزاندن سوخت‌های فسیلی نیز باعث ایجاد بحران آب و هوایی می‌شود و حق تنفس هوای پاک را از ما سلب می‌کند، به طوری که هر 5 ثانیه یک نفر جان خود را براثر آلودگی هوای داخل و خارج از دست می‌دهد.

 

وی با استناد به آمار سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: شورای اقتصاد سلامت در سازمان جهانی بهداشت دریافته است که حداقل 140 کشور سلامت را به عنوان یک حق بشر در قانون اساسی خود به رسمیت می شناسند. با این حال کشورها قوانینی را تصویب می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که جمعیت آنها حق دسترسی به خدمات بهداشتی را دارند، اما متاسفانه این قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند. این امر نشان دهنده این واقعیت است که حداقل 4.5 میلیارد نفر - بیش از نیمی از جمعیت جهان - در سال 2021 به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نبوده اند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به چالش های یاد شده و شعار روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴ یادآور شد:  شعار «سلامت من، حق من» با هدف حمایت از حق همه افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، دسترسی به آموزش و اطلاعات، آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کار و محیط زیست مناسب همراه با آزادی و به دور از هر گونه تبعیضی انتخاب شده است.

 

طباطبایی با بیان اینکه شعار هفته سلامت جمهوری اسلامی ایران با عنوان "سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت" به همین عنوان اشاره دارد، تصریح کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۴۰۳ مسئولیت پذیری اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. چراکه سلامتی یک سرمایه ارزشمند و مفید برای زندگی است. بدون سلامتی نمی توان از دیگر نعمت های زندگی بهره مند شد. همه ما در قبال حفظ و ارتقای سلامت خود و جامعه مسئول هستیم. با انتخاب سبک زندگی سالم، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و مشارکت در برنامه های بهداشتی می توانیم به جامعه ای سالم و پویا کمک کنیم.

 

وی در ادامه به برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تعهد به ارتقای سلامت مردم پرداخت و گفت: از جمله این برنامه ها می توان به افزایش سواد سلامت جامعه، ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه عدالت در سلامت اشاره کرد. در تبیین سلامتی به عنوان یک حق و مسئولیت ضرورت دارد به سلامتی آب و غذای مصرفی و هوای سالم و محیط زیست و پایداری منابع نیز اشاره شود. در هفته سلامت امسال از ۱ لغایت ۷ اردیبهشت به موضوعات اولویت دار ملی در حوزه سلامت پرداخته می‌شود و شعار سال سلامت جمهوری اسلامی ایران "سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت" انتخاب شده است تا ضمن پرداختن به سلامتی به عنوان حق و مسئولیت همگانی به ابعاد مختلف سلامتی و مشارکت مردمی پرداخته شود.

 امید است با تلاش و همکاری یکدیگر در تحقق این برنامه ها و ایجاد جامعه ای سالم و پویا موفق باشیم.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 330718
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings