• 1401/10/28 - 09:57
  • - تعداد بازدید: 186
  • - تعداد بازدید کنندگان: 177
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

در یادداشت معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت بسیج ملی تغذیه سالم 1401 مطرح شد تغذیه سالم شاه کلید سلامتی/ حال خوب با وزن مناسب

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیج ملی تغذیه سالم، فرصت طلایی و ارزشمندی است تا با حساس سازی آحاد جامعه نسبت به رعایت اصول تغذیه سالم به عنوان شاه کلید دستیابی به سلامتی، بتوانیم در راستای ارتقای سطح سلامت مردم، فعالیتهای مداخله ای مؤثری را انجام دهیم.

10356.mp3 در یادداشت معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت بسیج ملی تغذیه سالم 1401 مطرح شد تغذیه سالم شاه کلید سلامتی/ حال خوب با وزن مناسب

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سیّد محمد طباطبایی جبلی در یادداشتی به مناسب سیزدهمین هفته ملی تغذیه سالم اظهار کرد: رعایت الگوی تغذیه ای سالم، یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل در حفظ سلامت است که اهمیت آن در مواجهه با همه گیریهایی همچون کرونا به اثبات رسید و نیز می تواند موجب کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله، اضافه وزن و چاقی، دیابت، فشارخون بالا و سرطان‌ها شود.

 

وی افزود: هر ساله بسیج ملی تغذیه سالم با هدف ارتقای سطح سواد تغذیه ای جامعه، فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغذیه جامعه و همچنین کاهش عوامل خطر تغذیه ای بیماریهای غیر واگیر با کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف میوه، سبزی و حبوبات در سطح کشور برگزار می شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: سیزدهمین پویش در سال 1401 با شعار " حال خوب با وزن مناسب" فرصت طلایی و ارزشمندی است تا با حساس سازی آحاد جامعه نسبت به رعایت اصول تغذیه سالم به عنوان شاه کلید دستیابی به سلامتی، بتوانیم با اطلاع‌رسانی صحیح، دانش تغذیه‌ای مردم را ارتقا و فعالیتهای مداخله ای مؤثری را انجام دهیم.

 

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفت: در منطقه مدیترانه شرقی، رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک در اکثر کشورهای این منطقه؛ دلایل اصلی ابتلا به اضافه وزن و چاقی تقریباً نیمی از بزرگسالان منطقه، بیش از یک چهارم نوجوانان و نزدیک به 6% از کودکان زیر پنج سال است و بیماریهای غیر واگیر عامل 62 درصد از کل مرگ و میرها در منطقه هستند که رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی آن است. همچنین از ده عامل خطر مرگ و میر در ایران، رتبه های اول و دوم به رژیم غذایی نامطلوب و توده بدنی بالا، اختصاص دارد.

 

طباطبایی در خصوص عوارض و پیامدهای چاقی، یادآور شد: چاقی شکمی ارتباط بیشتری با بیماریهای قلبی عروقی و متابولیک دارد و مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر نیز در این افراد بالاتر است. همچنین از دیگر عوارض چاقی می توان به دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی ( به ویژه آرتروز)، برخی سرطان ها ( از جمله: سینه، تخمدان، آندومتر، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه و روده بزرگ) اشاره کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به قانون جوانی جمعیت و ضرورت اقدام در جهت ترویج فرهنگ فرزندآوری؛ ناباروری در زنان و مردان را از دیگر پیامدهای اضافه وزن و چاقی برشمرد و افزود: چاقی کودکان قبل از 12 سالگی، خطر ناباروری زنان را در دوران باروری افزایش می دهد و خطر ناباروری در زنان در سنین باروری ( 15 تا 49 ساله) با چاقی 78% و با اضافه وزن 27% در مقایسه با وزن طبیعی افزایش می یابد.

 

وی گفت: بیش از یک چهارم جمعیت بزرگسال جهان ( 1.4 میلیارد بزرگسال) به اندازه کافی ( حداقل پنج روز در هفته به مدت 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط مانند پیاده روی)، فعال نیستند. از هر چهار بزرگسال، یک نفر و 81 درصد از نوجوانان، فعالیت بدنی کافی انجام نمی دهند. این در حالی است که طبق نتایج بررسی STEPs سال 1400، 51% افراد بالای 25 سال کشور ما فعالیت بدنی کافی ندارند که همین عدم تحرک بدنی می تواند هزینه سنگینی بر نظام سلامت وارد آورد.

طباطبایی با تأکید بر لزوم اصلاح سبک و الگوی زندگی؛ به عنوان بهترین راه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی، در خصوص ضرورت ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی خانواده ها، تاکید کرد: پیشگیری و درمان چاقی، فقط کاهش وزن نیست. بلکه اتخاذ رفتارهای سالم تر برای مدیریت این بیماری و بهبود سلامت کلی است و برای درمان مؤثر چاقی و توقف افزایش آن، نیاز به مراقبت های بهداشتی مؤثر و حمایت فرابخشی گسترده تری است تا با افزایش آگاهی و بهبود دسترسی به اطلاعات مناسب، بتوان افراد را برای انتخاب سبک زندگی سالم؛ مانند داشتن فعالیت بدنی و انتخاب غذا و نوشیدنی سالم، توانمند کرد و اجرای هر ساله بسیج ملی تغذیه سالم، در کشور، فرصت مغتنمی برای این موضوع است.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 10356
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings