• 1402/03/31 - 12:59
  • - تعداد بازدید: 50
  • - تعداد بازدید کنندگان: 44
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

برگزاری کارگاه دو روزه تغذیه و رژیم درمانی در چاقی و فشارخون بالا و تغذیه در دوران بارداری و شیردهی

گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت با همکاری اساتید هیات علمی گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه، سه شنبه و چهارشنبه 30 و 31 خرداد، کارگاه دو روزه تغذیه در چاقی و فشارخون بالا و تغذیه در دوران بارداری و شیردهی را برگزار کرد.

16551.mp3 برگزاری کارگاه دو روزه تغذیه و رژیم درمانی در چاقی و فشارخون بالا و تغذیه در دوران بارداری و شیردهی

گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت با همکاری اساتید هیات علمی گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه، سه شنبه و چهارشنبه 30 و 31 خرداد، کارگاه دو روزه تغذیه در چاقی و فشارخون بالا و تغذیه در دوران بارداری و شیردهی را برگزار کرد.

 

لیلا فرزاد؛ رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت در مصاحبه با روابط عمومی این معاونت گفت: این کارگاه با هدف توانمندسازی 34 نفر از کارشناسان جدید الورود گروه بهبود تغذیه حوزه تحت پوشش معاونت بهداشت برگزار شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سطح سلامت مادر و جنین گفت: تغذیه صحیح یکی از ارکان اصلی زندگی سالم به شمار می رود و در برخی از دورانهای زندگی همچون دوران بارداری و شیردهی و نیز در پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر همچون چاقی و فشارخون بالا، از اهمیت بیشتری، برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، بیش از نیمی از جمعیت بالای 18 سال، مبتلا به چاقی هستند و شیوع ابتلا به فشارخون بالا از 23.6% در سال 1395 به 32.2% در سال 1400 رسیده است و 52% از مرگها به علت، سکته مغزی است.

همچنین از آنجائیکه این دوران از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی یک مادر است توجه به برخورداری از تغذیه ای سالم با رعایت اصول تعادل و تنوع در رژیم غذایی متناسب، با سن بارداری یا شیردهی، وضعیت فیزیولوژیک، میزان فعالیت و خصوصیات ویژه فردی؛ امری کاملاً ضروری است. همچنین نقش تغذیه مناسب در پیشگیری از بروز مشکلات تغذیه ای شایع در این دوران جهت ارتقای سلامت مادر و جنین، به خوبی روشن شده است.

فرزاد در ادامه افزود: بر اساس نتایج مطالعات مختلف، داشتن وزنی در محدوده BMI طبیعی با استفاده از تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی، دو راهکار مؤثر برای پیشگیری از بروز بیماریهای غیر واگیر و نیز اختلالات رشد و تکامل دوران جنینی و تولد نوزاد کم وزن است. به همین دلیل بر آن شدیم تا با همکاری اساتید هیات علمی گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه، کارگاه دو روزه تغذیه در چاقی و فشارخون بالا و تغذیه در دوران بارداری و شیردهی را برای کارشناسان تغذیه برگزار کنیم.

 

دکتر ناهید آریائیان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه در تاریخ 30 خرداد، مطالبی را در خصوص آخرین وضعیت شیوع چاقی و فشارخون بالا در جهان و کشور، تغذیه و رژیم درمانی در چاقی و فشارخون بالا و نیز تداخلات داروهای مصرفی بیماران بیان کرد.

 

دکتر سیده طیبه رهیده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه، در تاریخ 31 خرداد، مطالبی را در خصوص هرم غذایی مادران باردار و شیرده و نیازهای تغذیه ای این دوران، مکملهای مورد نیاز دوران بارداری و شیردهی، توصیه های تغذیه ای در هنگام شکایات شایع این دوران و تغذیه مناسب ویژه مادران باردار مبتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و... بیان کرد.

 

در روز دوم کارگاه، لیلا فرزاد؛ رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت، مطالبی را در خصوص اهمیت وزن گیری در دوران بارداری و شیردهی و نحوه ارائه خدمات تغذیه ای در این دوران توسط کارشناسان تغذیه، مراقبین سلامت و پزشکان و نیز چگونگی ارائه مشاوره‌های تغذیه ای به مادران ایشان ارائه نمود.

 

انجام کار عملی و پاسخگویی به سؤالات شرکت کنندگان، در بخش پایانی کارگاه انجام شد.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 16551
:
کلیدواژه ها
خبرنگار

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings