• 1401/08/24 - 08:25
  • - تعداد بازدید: 84
  • - تعداد بازدید کنندگان: 80
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

برگزاری همایش آموزشی تغذیه و رژیم درمانی در دیابت

گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، با همکاری اعضای هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و مشهد؛ دوشنبه 23 آبان همایش آموزشی تغذیه در رژیم درمانی در دیابت را برگزار کرد.

7515.mp3 برگزاری همایش آموزشی تغذیه و رژیم درمانی در دیابت

برگزاری همایش آموزشی تغذیه و رژیم درمانی در دیابت

گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، با همکاری اعضای هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و مشهد؛ دوشنبه 23 آبان همایش آموزشی تغذیه در رژیم درمانی در دیابت را برگزار کرد.

لیلا فرزاد؛ رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت در مصاحبه با روابط عمومی این معاونت گفت: این همایش در راستای بزرگداشت روز جهانی دیابت (14 نوامبر) و با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح دانش و آگاهی 85 نفر از کارشناسان تغذیه حوزه تحت پوشش معاونت بهداشت از آخرین مطالب علمی روز، در خصوص تغذیه و رژیم درمانی در دیابت، با حضور اساتید هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و مشهد برگزار شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت، در آغاز این همایش به نتایج آخرین مطالعه جهانی بار بیماری ها اشاره کرد و رژیم غذایی نامناسب را مهمترین عامل خطر 11 ملیون مرگ در سال ۲۰۱۷ برشمرد و گفت: تغذیه نامناسب و ناکافی در سال 2017، به عنوان اولین عامل از 10 عامل خطر مرگ شناخته شده است و پس از آن، استعمال دخانیات و فشارخون بالا قرار دارد.

وی ادامه داد: نتایج این مطالعه که توسط مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) و با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران، بر روی افراد بالای 25 سال در ۱۹۵ کشور طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷  انجام و در مجله معتبر بین المللی لنست منتشر شده است، نشان می دهد: یک پنجم مرگها در سال 2017 مربوط به عامل خطر رژیم غذایی نامناسب بوده است و پیش بینی می شود بیماری های غیر واگیر در کشورهای با درآمد متوسط از جمله ایران تا سال 2030 روند افزایشی را طی کند.

فرزاد ضمن ارائه نتایج هشتمین پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر ایران با رویکرد گام به گام (STEPs) مراقبت عوامل خطر بیماری های غیر واگیر سازمان جهانی بهداشت در سال 1400 عنوان کرد: شیوع دیابت در جمعیت 25 سال به بالا کشور، 14.15 درصد، و در استان تهران 16.25 درصد است. همچنین شیوع اضافه وزن و چاقی در کشور، به ترتیب 38.05 درصد و 24.96 درصد و این شاخصها در استان تهران، به ترتیب 42.79 درصد و 23.88 درصد است که نشان دهنده الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی و مصرف کم سبزی و میوه در افراد بزرگسال است.

وی تأکید کرد: از آنجا که بخشی از مشکلات تغذیه ای افراد جامعه، به دلیل شناخت و آگاهی ناکافی ایشان نسبت به الگوی صحیح تغذیه، عوارض ناشی از تغذیه ناسالم و فعالیت بدنی پایین و تأثیر این عوامل در پیشگیری از ابتلا به بیمارهای غیر واگیر از جمله دیابت می باشد، آموزش مردم می تواند در ارتقای سلامت جامعه تأثیر بسیار داشته باشد و همین امر، نشان دهنده نقش مهم و تأثیرگذار کارشناسان تغذیه حوزه بهداشت، در پیشگیری و کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر است.

سپس دکتر فرانک رحیمی؛ سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت، به آمار جهانی دیابت اشاره کرد و گفت: بیش از 534 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد این بیماران به 643 میلیون نفر برسد. همچنین بیش از 1.2 میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

وی افزود: در هر پنج ثانیه، یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن، جان خود را از دست می دهد. تعداد مرگ و میر به علت دیابت و عوارض ناشی از آن، در سال 2021 در حدود 6.78 میلیون نفر بوده است و در کشور ما، حداقل 14.15 درصد جمعیت بالای 25 سال، از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان، بیش از 7.5 میلیون نفر برآورد می شود.

دکتر رحیمی با بیان این موضوع که در حال حاضر، از هر 10 بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می کند که تقریباً نیمی از ایشان، از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند؛ به شعار روز دیابت امسال  با عنوان" با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم" اشاره و خاطرنشان کرد: نقش تیم سلامت در پیشگیری، تشخیص و درمان مبتلایان به دیابت بسیار حائز اهمیت است و متخصصان مراقبتهای بهداشتی از جمله، کارشناسان تغذیه باید بدانند که چگونه به افراد در تشخیص به موقع دیابت کمک کرده و به فرد مبتلا به دیابت چه توصیه هایی را برای پیشگیری و کنترل این بیماری ارائه دهند تا با رعایت سبک زندگی سالم، از عوارض دیابت مصون بماند.

 

ارائه آخرین مطالب علمی و رژیم درمانی در دیابت نوع یک؛ توسط دکتر شیما جزایری (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران)، اصول رژیم درمانی در دیابت نوع دو؛ توسط دکتر غلامرضا محمدی فارسانی (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دیابت در بارداری؛ توسط دکتر عبدالرضا نوروزی (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و چاقی در دیابت توسط دکتر ابوالحسنی (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران) سرفصل مطالبی بود که در این همایش آموزشی ارائه شد.

 

در پایان این همایش، چند نمونه واقعی از موارد مبتلا به دیابت که به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده اند؛ بررسی و با همکاری اساتید رژیم مناسب ایشان، به صورت عملی تنظیم و به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

  • گروه اخبار : آخرین اخبار
  • کد خبر : 7515
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings