برنامه مکمل یاری با ویتامین و املاح در گروه های هدف ( مادران باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان) بر اساس دستورالعمل کشوری

ریز مغذی ها شامل ویتامین ها و املاح در مقایسه با کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به مقادیر جزئی برای فعالیت های حیاتی بدن ضروری هستند. به طور کلی ویتامین ها و املاح در واکنش های متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق مصرف شش گروه اصلی غذایی (1- شیر و لبنیات 2- نان و غلات 3- گوشت و تخم مرغ 4- حبوبات و مغز دانه ها 5- میوه ها و 6- سبزی ها) باید به بدن برسند.

نیاز به ویتامین و املاح، متناسب با انرژی دریافتی یا سایر مواد مغذی است. برخی از ویتامین ها و املاح در دوران رشد نقش اساسی دارند و کمبود آن ها موجب اختلال رشد کودکان می شود. در کشور ما کمبود برخی از انواع ریزمغذی ها به ویژه کمبود آهن، روی، کلسیم، ویتامین A و D از مشکلات شایع تغذیه ای در گروه های آسیب پذیر از جمله کودکان زیر 5 سال و زنان سنین باروری است.

باتوجه به مطالب پیشگفت و بر اساس ابلاغ وزرات متبوع، برنامه مکمل یاری در گروه های سنی مورد هدف و در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه و نیز پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در حال اجراست.

 

اکثر مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، اقشار محروم و ضعیف جامعه هستند که برای تأمین معاش روزانه‌ی خود در این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کووید 19، بسیار در مضیقه بوده و قدرت خرید مکمل‌ها را ندارند و ادامه‌ی این روند، عوارض جبران ناپذیری برای کودکان ( آینده سازان این مرز و بوم)، مادران، نیروی کار فعال جامعه ( جوانان و میانسالان) و سایر جمعیت خواهد داشت که نقص و تضعیف سیستم ایمنی، افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی، تنگی نفس، سوء تغذیه، ضعف شدید و... در این شرایط کرونایی و نیز اختلالات عملکردی و ادراکی، کاهش توانایی جسمی، تغییرات خلقی و... گوشه ای از صدمات غیر قابل جبران در این گروه‌های سنی پرخطر می‌باشد.

 

اهداف برنامه مکمل یاری با ویتامین و املاح در گروه های هدف بر اساس دستورالعمل کشوری:

 

هدف کلی:

  • توسعه، تقویت و بازسازی شبکه بهداشتی و درمانی با تلاش برای تامین زیر ساخت های نظام ارجاع  و عدالت در سلامت

 

اهداف اختصاصی:

  • کاهش شیوع کمبود ریز مغذی ها (ویتامین A ، ویتامین D، روی، آهن) به میزان یک درصد سال پایه ( پورای سال 1391) تا پایان سال 1404


 

قوانین، مقررات و دستورالعمل های برنامه مکمل یاری با ویتامین و املاح در گروه های هدف بر اساس دستورالعمل کشوری: 

 

ردیف عنوان دانلود/لینک
1 آئین نامه ها و دستورالعمل ها awt image

 

درباره ی برنامه مکمل یاری با ویتامین و املاح در گروه های هدف بر اساس دستورالعمل کشوری بیش تر بدانیم 
 

ردیف عنوان دانلود/لینک
۱ رسانه های آموزشی برنامه مکمل یاری با ویتامین و املاح در گروه های هدف awt image
Template settings