دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

شرح وظایف گروه بهبود تغذیه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | 
شرح وظایف گروه بهبود تغذیه

1- ارتقاء سطح فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه
الف) در سطح پرسنل
  • برگزاری کارگاه های توانمند سازی حضوری  و کارگاه های غیر حضوری جهت کارشناسان تغذیه و مراقبین سلامت
  • نظارت و پایش از نحوه ارائه خدمات تغذیه ای به گروه های هدف کودکان، مادران در خصوص نغذیه در دوران بارداری و شیردهی ، تغذیه در سنین مدرسه ، میانسالان و سالمندان توسط کارشناسان تغذیه و مراقبین سلامت
 
ب) در سطح عموم مردم
- برگزاری مناسبتهای تغذیه ای ( بسیج ملی تغذیه سالم ، روز جهانی غذا ، روز جهانی تخم مرغ ) و مشارکت در برگزاری سایر مناسبتهای بهداشتی با دیگر گروه ها ( هفته سلامت، روز جهانی دیابت، سرطان و .... )
- تهیه رسانه های آموزشی ( پمفلت و پوستر و .......) جهت عموم مردم
-اجرای طرح های کشوری برحسب مورد ( بررسی الگوی مصرف غذایی )
 
ج) در سطح مراکز جمعی کار، کارکنان دولت و زنان جوامع روستایی
           - برگزاری نشت های مشترک کارشناسی با سازمانها
           - تهیه متون آموزشی و برگزاری همایش بین بخشی با موضوعات تغذیه در مراکز کار جمعی
 
2-پیشگیری از بروز سوء تغذیه ( لاغری، اضافه وزن و چاقی )

الف) پایش رشدکودکان، ارزیابی و بررسی های تغذیه ای موثر در رشد آنها و انجام مداخله جهت بهبود تغذیه کودکان با:
           -  اجرای برنامه مشارکتی ـ حمایتی بهبود وضعیت تغذیه کودکان زیر 5 سال دارای سوء تغذیه با کمیته امداد امام خمینی (ره)
           -  اجرای برنامه تامین یک وعده غذای گرم در روستا مهدها با اداره بهزیستی                  

ب) نظارت بر مواد غذایی بوفه مدارس و پایگاههای تغذیه سالم در مدارس با مشارکت بهداشت محیط

ج) نظارت و پایش بر نحوه ارائه مراقبت از مادران باردار و ارائه مشاوره تغذیه
     
 د) نظارت و پایش بر نحوه ارائه مشاوره تغذیه به گروه های سنی جوانان، میانسالان و سالمندان

 
3- پیشگیری از بروز کمبود ریزمغذیهای ضروری و بیماریهای ناشی از کمبود آنها:

 الف) ید و برنامه های پیشگیری از کمبود آن :
  • دبیر کمیته دانشگاهی برنامه IDD و تشکیل کمیته های آن
  • انجام بررسی میزان ید ادرار در دانش آموزان 8 تا 10 ساله مدارس تحت پوشش دانشگاه
  • پایش نمک های خوراکی مصرفی خانوارهای روستایی توسط بهورزان برحسب نیاز
  • یدسنجی در مدارس روستایی توسط بهورزان برحسب نیاز
ب) مکمل یاری با آهن و ویتامین D:
            -  اجرای برنامه مکمل یاری در گروههای آسیب پذیر و در معرض خطر زنان باردار ؛ کودکان زیر  5سال، میانسال و سالمند
            -  اجرای برنامه مکمل یاری با آهن و ویتامین D در مدارس راهنمایی و دبیرستاتهای دخترانه با: (برگزاری کمیته های استانی با آموزش و پرورش ، برآورد مکمل مورد نیاز ، پایش و نظارت بر اجرای برنامه و انجام مداخله)

ج) مکمل یاری با ویتامین آ + د :
- برآورد و تامین مکمل آ+ د برای کودکان زیر 2 سال
 
4- مدیریت تغذیه در بحران :
  • ( قبل از بحران )
  • توانمند سازی کارشناسان تغذیه در مدیریت تغذیه در بحران ( برگزاری کارگاه، جلسات آموزشی و ...)
  • تهیه نقشه آسیب پذیری و ناامنی غذایی کشور، جمع آوری و به روز نگه داشتن شاخصهای وضعیت تغذیه به تفکیک استانها
  •  تدوین سبد غذایی مطلوب و ارائه به سازمان های مسئول تهیه و توزیع غذا
  • تبادل توافقنامه ها و پروتکلهای همکاری درون بخشی ، بین بخشی و یا بین المللی به منظور استاندارد نمودن کمکهای غذایی
  • ( حین بحران)
  • هماهنگی با ستاد حوادث غیر مترقبه به منظورنظارت بر توزیع سبدهای غذایی
  • ارزیابی سریع وضعیت تغذیه جمعیت منطقه تحت تاثیر بحران
  •  (پس از بحران)
  • انجام بررسی های دقیق تر (Surveys) به منظور ارزیابی تغذیه مردم حادثه دیده
  • طراحی برخی مداخلات مناسب بهداشتی – تغذیه ای
  • پایش و ارزشیابی ازاجرای مداخلات

 



 


دفعات مشاهده: 184 بار   |   دفعات چاپ: 13 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر