دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

مدیریت روابط عمومی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۱۸ | 
یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت یک سازمان اهمیت و ارزش اساسی دارد و آن را در نیل به اهداف مربوطه یاری می‌دهد کیفیت رابطه آن سازمان با افراد حقیقی و حقوقی و افکار عمومی جامعه‌ای است که با آن در ارتباط است هر اندازه این ارتباط مستحکم‌تر و گسترده‌تر باشد آن سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق‌تر خواهد که پل ارتباطی « روابط عمومی » بود، چرا که امروزه و در عصر ارتباطات این نیاز را، حرفه‌ای بسیار مهم و حساس به نام بین سازمان و مخاطبین درون و برون سازمانی است برطرف کرده است.

در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران که طیف گستردهای از مخاطبین عام و خاص شامل اساتید، محققین، دانشجویان، مردم و کارکنان را در بر میگیرد نقش روابط عمومی برای اطلاع رسانی و اطلاع یابی بهنگام، ایجاد بستر تفاهم، همکاری و اعتماد متقابل، جلب مشارکت همه جانبه مخاطبان در راستای پیشبرد سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف آموزشی، بهداشتی و خدماتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت متبوع حائز اهمیت است و این تنها با وجود یک روابط عمومی پویا و منسجم امکان‌پذیر خواهد بود لذا روابط عمومی معاونت متبوع جهت انسجام و انجام رسالت خطیر خود نیاز به سازماندهی مناسب تشکیلاتی، مدیریت علمی(تخصصی)، برنامه عمل مشخص و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای دارند. برای دستیابی به آنچه گفته شد اهداف، نمودار سازمانی، شرح وظایف و پستهای سازمانی روابط عمومی در قالب مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی تدوین می‌شود.
 
اهداف واحد روابط عمومی
  • ایجاد بستر تفاهم، همکاری و جلب اعتماد عمومی و اعتمادسازی در درون و برون؛ جلب مشارکت و همفکری همه
  • جانبه مخاطبان در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های سازمانی
  • توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف معاونت
  • ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین مراکز و شبکه های تحت پوشش و مخاطبان آن
  • تثبیت، تقویت و کمک به زمینه سازی تحقق سیاست های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • پیشبینی بحران های بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها
  • مشارکت در رفع مشکلات و حل مسایل معاونت بهداشت
  • کمک به گسترش و توسعه روابط عمومی در زمینه فرهنگسازی سلامت
  • زمینه سازی برای ارتقای بینش و رفتار عامه در راستای ارتقای سلامت جامعه
  • زمینه سازی برای گسترش مطالعات و پژوهش هایی با موضوع روابط عمومی و افکار سنجی
 
شرح ماموریت
  • تعیین سیاست ها و برنامه های اطلاع رسانی و اطلاع یابی معاونت بهداشت
  • سنجش افکار عمومی و تحلیل دیدگاه های مردمی، نخبگان و رسانه ها در زمینه فعالیت های دانشگاه
  • کسب آگاهی از سیاست ها، برنامه ها، فعالیت ها، نشست ها و گردهمایی های حوزهه ای مختلف معاونت بهداشت
  • تقویت روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران
  • اتخاذ تعهدات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و تسهیل دسترسی آنان به مراکز و مدیران معاونت
  • مشاوره به مدیران معاونت در امر مذاکره و مصاحبه با رسانه ها
  • پیش بینی بحران های بالقوه داخلی در راستای مأموریت دانشگاه متبوع و پیشگیری از وقوع آنها بااستفاده از
  • ابزارهای اطلاع رسانی
  • انعکاس دیدگاه رسانه های جمعی نسبت به عملکرد معاونت بهداشت به مسئولان و از مسئولان به رسانه‌ها
  • بررسی مستمر فناوری های نوین روابط عمومی در جهان و اقدام در راستای پیاده سازی آنها در معاونت بهداشت
  • تهیه و تدوین طرحهای مطالعاتی مرتبط با افکار عمومی در سطوح شهرستانی و استانی
  • سیاست‌گذاری و هدایت کلیه فعالیتهای مطالعاتی، رسانه‌ای، انتشاراتی، تبلیغاتی مرتبط با روابط عمومی شبکه ها و مراکز تابعه
 
شرح وظایف واحد روابط عمومی
  1. تهیه، تولید و جمع آوری اطلاعات و اخبار از معاون و مدیران معاونت، عملکرد و دستاوردهای معاونت بهداشت
  2. پوشش خبری و تصویری برنامه ها و مراسم های مختلف، همایش ها و افتتاحیه ها با حضور مقامات و مسئولان معاونت بهداشت
  3. اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای معاونت بهداشت از طریق پایگاه اطلاع رسانی
  4. تدوین، ویرایش، صفحه آرایی مجله علمی، اجتماعی، فرهنگی و خبری حوزه سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران
  5. ارتباط و همکاری مستمر، موثر و هدفمند با رسانه های جمعی اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها، نشریات تخصصی و سایت‌های خبری به منظور انعکاس دستاوردها، توانمندی ها و برنامه های معاونت بهداشت
  6. تهیه طرح‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی و اجرای آنها در قالب نشریه، بروشور، کاتالوگ، پوستر، کتاب و ...
  7. برنامه ریزی، هماهنگی و اجرای برنامه های مربوط به جشنهای ملی و مذهبی و مناسبتهای مختلف فرهنگی و ...
  8. مستندسازی فعالیت ها و دستاوردهای معاونت بهداشت بصورت مکتوب، صوتی و تصویری در قالب عکس، فیلم و آرشیو آن‌ها
  9. ایجاد هماهنگی بین واحدهای روابط عمومی ستادی
  10. برقراری ارتباط مستمر و موثر با حوزه دانشگاهی، معاونین و مدیران و کارکنان دانشگاه در راستای کسب اطلاعات، اخبار و پاسخگویی به انتظارات آنها از روابط عمومی و رسانه ها
  11. ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی در جهت ارتقای مهارتهای فنی و تخصصی کارکنان روابط عمومی و اجرای دوره های آموزشی برای آنها
  12. انتشار گزارش عملکرد معاونت بهداشت در قالب کتاب، کتابچه و بولتن عملکرد در مقاطع سه ماهه، شش ماهه و یک‌ساله
  13. تهیه و تدوین بیانیه ها، اطلاعیه ها و آگهی های معاونت بهداشت و پیام های معاون بهداشت و پیگیری برای درج آنها در رسانه ها
  14. مدیریت برنامه ریزی برای توسعه ارتباطات الکترونیکی از طریق سایت اطلاع رسانی معاونت بهداشت
  15. برنامه ریزی امور ارتباطات مردمی و فراهم نمودن امکان ملاقات مردم با مسئولان معاونت بهداشت
  16. پوشش تبلیغاتی محیطی و فضای عمومی ساختمان ستاد معاونت بهداشت در مناسبتهای مختلف
  17. برنامه ریزی برای برگزاری و مدیریت نمایشگاه های معاونت بهداشت با همکاری واحدهای ذیربط
  18. برگزاری جلسات هفتگی تدبر در قرآن در سالن اجتماعات معاونت بهداشت
  19. نظارت بر تولید آگهی ها و فیلم های تبلیغاتی مرتبط با عملکرد معاونت بهداشت
  20. انعکاس نقطه نظرات و دیدگاههای مردم و مخاطبان نسبت به عملکرد و خدمات معاونت بهداشت به مسئولان با استفاده از شیوههای مختلف اطلاع یابی
  21. ارزشیابی عملکرد روابط عمومی مراکز تابعه
  22. سیاستگذاری، برنامهریزی و کاربرد شیوه های مناسب برای انعکاس اهداف، سیاست ها، برنامه های معاونت بهداشت به جامعه و مسئولین
  23. مطالعه و بررسی مستمر در خصوص فنآوری های نوین روابط عمومی در جهان و اقدام در زمینه ارتقاء سیستم و تکنولوژی روابط عمومی ستاد معاونت بهداشت و واحدهای تابعه و ارائه طرحها و ایدههای نو برای توسعه فعالیت های روابط عمومی
  24. ایجاد بانک اطلاعاتی از سیاست ها، برنامه ها، عملکردها و فعالیت های معاونت بهداشت و به روز نمودن و نگهداری مستمر آن به منظور راهنمایی سریع مردم و استفاده مسئولین
  25. بررسی و تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان روابط عمومی های شبکه ها و مراکز تابعه و برنامه‌ریزی برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی روابط عمومی برای آشنایی کارشناسان در روابط عمومی‌های تابعه معاونت بهداشت با جدیدترین علوم ارتباطات و روابط عمومی
  26. سنجش افکار عمومی درون و برون سازمانی به منظور بازیابی مسائل و ارائه گزارش، تحلیل و راهکارهای مناسب به مدیران معاونت بهداشت
  27. تحلیل محتوای مقالات و گزارش های مندرج در مطبوعات، رسانه ها و سایر متون به صورت دورهای در زمینه فعالیت ها و اقدامات معاونت و ارائه به مسئولین ذیربط
  28. نقد و بررسی و تحلیل بازتاب فعالیت های معاونت بهداشت از نظر اقشار مردم، رسانه ها و مدیران دستگاه های دیگر و ارائه گزارش آن به مدیریت
  29. تهیه مقاله، گزارش، تحلیل و تفسیر از برنامه ها و سیاست های معاونت بهداشت و ارسال به رسانه ها
  30. هماهنگی انجام مصاحبه های در خواستی از سوی خبرنگاران و تهیه گزارش های خبری
  31. بررسی انتقادات و سوالات مندرج در مطبوعات و انعکاس یافته در برنامه های صدا وسیما و ارسال آنها به  مسئولان ذیربط و دریافت پاسخ برای انعکاس در رسانه ها.
  32. ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی – مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با مسئولان معاونت بهداشت و تهیه و توزیع اطلاعات تکمیلی با موضوع مورد مصاحبه بین خبرنگاران
  33. تهیه جوابیه، توضیح، اصلاحیه، تکذیبیه و تائیدیه برای مطبوعات و صدا و سیما
  34. پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامه های معاونت بهداشت
  35. دریافت نظرات، پیشنهادات وسؤالات مردم ازطریق تماس تلفنی،حضوری،نامه و بررسی آن ها.
  36. برنامه ریزی در راستای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مدیران ارشد معاونت بهداشت با کارکنان و مخاطبان درون و برون سازمانی، جمع بندی و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولین ذیربط
  37. تهیه فرم مستندات و اطلاعات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع در معاونت بهداشت  و نظارت بر عملکرد کیفی واحد میز خدمت
  38. برقراری ارتباط مستمر با کارکنان و توسعه ارتباط آنان با مدیران
  39. اداره کردن سیستم تلفن گویا معاونت بهداشت
  40. دریافت درخواست های مردمی و انعکاس به معاون بهداشت دانشگاه و اخذ دستور و انتقال به ذی نفع
  41. تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات برای فضا سازی فرهنگی – تبلیغی در داخل ساختمان معاونت بهداشت
  42. مدیریت نمایشگاه ها در خارج و داخل معاونت بهداشت با همکاری و مشارکت مراکز و واحدهای تابعه
  43. تولید و سفارش ساخت آگهی های تلویزیونی ( تیزر) و فیلمهای مورد نیاز برای تبلیغ و مستندسازی عملکرد معاونت بهداشت
  44. تهیه و توزیع هدایا، لوح تقدیر برای مناسبت های مرتبط با معاون بهداشت دانشگاه و مدیران تابعه
  45. تهیه عکس برای مجله صحت و ویژه نامه های معاونت بهداشت
  46. تهیه فیلم از بازدیدها، افتتاحیه ها و... مدیران معاونت بهداشت
  47. تهیه و تدوین فیلم های مستند از عملکرد، دستاوردها و فعالیت های معاونت بهداشت م شبکه ها و مراکز تابعه
  48. تدوین و تولید تیزر، کلیپ و ... به مناسبت‌های مختلف
  49. تجهیز نرم افزاری و سخت افزاری سالن اجتماعات ستاد مرکزی معاونت بهداشت
  50. تهیه و تولید فیلم های آموزشی
  51. تهیه و تدوین گزارش های تصویری از فعالیت های معاونت بهداشت و شبکه ها و مراکز تابعه
  52. مشاوره و نظارت بر عقد قراردادهای تولید و ساخت فیلم، کلیپ و ... در سطح معاونت بهداشت
  53. عضویت‌ و شرکت‌ در جلسه‌های‌ مهم‌ سازمان‌ به‌ منظور آگاهی‌ از سیاست ها، خط مشی‌ها، برنامه‌ها و روند فعالیت ها و نیز آگاهی‌ از نتایج‌ سایر نشست ها، گردهمایی‌ها و جلسه‌‌ها
  54. طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء کلیه‌ اموری‌ که‌ به‌ رشد کمی‌ و کیفی‌ ارتباط و همدلی‌ بین‌ سازمان‌، مردم‌، مدیران‌ و کارکنان‌ با یکدیگر بیانجامد

دفعات مشاهده: 261 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر