دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

17 مهر ماه گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۱۶ | 
17 مهر ماه روز جهانی تخم مرغ گرامی باد
تغذیه مناسب، شادابی، سلامت با مصرف تخم مرغ
تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می کند. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایزآن با سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئین با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجه  ویتامین ها و مواد معدنی ضروری آن است. همچنین چون تخم مرغ با حجم کمتر، انرژی مناسبی را برای بدن تأمین می نماید، ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی است.
  • پروتئین: تخم مرغ حاوی کاملترین پروتئین، با بالاترین قابلیت جذب و دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای بدن در مقایسه با سایر مواد پروتئینی از قبیل گوشت، شیر، مرغ و ماهی است. ارزش بیولوژیکی (درصد قابلیت جذب در بدن) پروتئین تخم مرغ 93.7 درصد است. در حالیکه ارزش بیولوژیکی پروتئین شیر 84.5 درصد، ماهی 76 درصد، گوشت گاو 74.3 درصد است.
  • کولین: کولین یکی از مواد مغذی محلول در آب موجود در تخم مرغ است که علاوه بر تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی، بر رشد و نمو جنین و کودک، تقویت حافظه و سلامت قلب و عروق نیز موثر است. مصرف کافی آن توسط دختران در دوران رشد و بلوغ احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی را کاهش می دهد. زرده تخم مرغ پس از جگر گاو غنی ترین منبع کولین بوده و دانه های سویا، اسفناج ، چغندر و محصولات گندم کامل از دیگر منابع اصلی این ماده بسیار مفید هستند .
  • لوتئین و گزانتین: لوتئین و گزانتین آنتی اکسیدان های کارتنوئیدی هستند که در زرده تخم مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل ها و با ساخت رنگدانه در ناحیه ماکولای شبکیه چشم و فیلتر کردن اشعه های UV طبیعی و مصنوعی در چشم موجب محافظت چشم از آسیب شده و از نابینائی ناشی از فقدان آن در سالخوردگی پیشگیری می کنند. همچنین لوتئین و گزانتین با عمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب به سلولهای چشم توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند.
باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ :
تخم مرغ به دلیل دارا بودن حدود 210 میلی گرم کلسترول، در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است. چون تصور می شد خوردن تخم مرغ موجب بالا رفتن کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی عروقی و افزایش خطر حمله قلبی می شود. اما مطالعات متعدد ثابت کرده اند که خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط با جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب مناسب و مفید است.
آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است و کلسترول های غذایی در این میان تاثیری ندارند. در تخم مرغ نیز عمده اسیدهای چرب از نوع غیر اشباع بوده و کلسترولی که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود بیشتر از نوع HDL (کلسترول خوب) است. این امر اگر چه باعث تغییر بسیار جزئی نسبت LDL:HDL می شود (مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری های قلبی)، اما این  میزان تغییر تاثیری بر روی احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی نداشته و موجب کاهش پاسخ های التهابی در بدن نیز می شود که این امر خود در جلوگیری از روند ایجاد ضایعات قلبی عروقی بسیار مفید است.
مصرف تخم مرغ به چه افرادی توصیه می شود؟ زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، وزرشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری
چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟ مبتلایان به بیماری دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و کبدی که در این افراد مصرف تخم مرغ کامل تا 3 عدد در هفته باید محدود شود. البته این محدودیت مصرف تنها در مورد زرده تخم مرغ بوده و مصرف سفیده تخم مرغ نه تنها خطری ندارد بلکه مفید است.
 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 163 بار   |   دفعات چاپ: 33 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر