دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

مصاحبه با سرکار خانم دکتر پریسا نجاتی - دانشیار پزشکی ورزشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۲۹ | 
 سوالات رایج ورزش در بارداری

مصاحبه با سرکار خانم دکتر پریسا نجاتی - دانشیار پزشکی ورزشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
 
1- آیا مادران باردار در دوران بارداری مجاز به انجام فعالیت ورزشی هستند  یا مجبورند که استراحت طولانی داشته باشند؟
بر خلاف تصور بسیاری از افراد،  بارداری هیچ گونه منافاتی با انجام فعالیت ورزشی ندارد. ضمن اینکه انجام فعالیت فیزیکی مناسب فایده های زیادی برای مادر و جنین خواهد داشت.
 
2- در صورتی که خانمی قبل از بارداری زندگی بی تحرکی داشته باشد آیا می تواند در طول بارداری ورزش را شروع کند؟
با توجه به اینکه درصد بسیاری از خانم‌های ایرانی بی تحرک هستند، بنابراین توصیه می شود که به محض باردارشدن یک خانم با سابقه زندگی بی تحرک، آمادگی انجام فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گیرد. در صورت نداشتن منع انجام فعالیت فیزیکی بهتر است در سه ماهه دوم بارداری فعالیت فیزیکی آغاز شود.
 
3-ورزش مناسب در بارداری کدام است؟
به خانم های باردار توصیه می شودکه ورزش هوازی ( مانند پیاده روی) را در کنار یک برنامه سبک تا متوسط قدرتی انجام دهند.
هدف از ورزش هوازی این است که میزان افزایش وزن در دوران بارداری و پس از زایمان و همجنین ریسک ابتلا بهبیماری های مزمن کاهش یابد.
ورزش های قدرتی نیز به منظور پیشگیری از ناتوانی های پس از زایمان و جهت نگهداری پوسچر صحیح بدن انجام می شود. البته ورزش‌های تقویت کننده عضلات کف لگن نیز از ابتدای حاملگی تا دوران پس از زایمان قابل انجام است که میزان ابتلا به بی اختیاری ادرار و اختلالات اسفنگتری در دوره های بعدی زندگی را کاهش می‌دهد.
نکته قابل ذکر اینکه : در سه ماهه دوم و سوم حاملگی توصیه می شود که از انجام ورزش در حالت طاق باز خودداری شود

 
4- بهترین شدت ورزش در یک خانم باردار چیست؟
بر اساس وضعیت پایه آمادگی جسمی یک فرد باردار، سن حاملگی و همچنین بر اساس وزن قبل از حاملگی وی شدت ورزش نسخه شده متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در یک فردی که قبل از حامگی دارای BMIبالاتر از 25 باشد ورزش با شدت کم در بارداری توصیه می شود. یا در افرادی که سن حاملگی پایین تر است و یا وزن قبل از بارداری نرمال بوده و از قبل از بارداری فعالیت فیزیکی داشته اند می تواند ورزش با شدت متوسط را انجام دهد.
توصیه می شود هر خانم باردار حداقل 4 بار در هفته و هر بار به مدت بیست دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهد. در مورد ورزش قدرتینیز، با شدت کم تا متوسط دو بار در هفته به صورت 2 ست 10 تکراری توصیه می شود.
 
5- آیا انجام ورزش در دوران بارداری خطر ابتلا به افزایش فشار خون و دیابت بارداری را کم می کند؟
فعالیت فیزیکی هوازی با شدت مناسب می تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری و افزایش فشارخون را در دوران بارداری کاهش دهد. به همین ترتیب ریسک دیابتدر دوران پس از زایمان هم کاهش می یابد.

6- در چه مواردی  انجام ورزش در بارداری منع می‌شود؟یک سری مواردی وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها ورزش منع مطلق دارد که شامل:
علائمی از پارگی زودرس پرده ها یا زایمان زودرس، خونریزی مداوم در سه ماهه دوم و سوم ، وجود جفت سر راهی، افزایش فشارخون ناشی از حاملگی، نارسایی دهانه رحم، شواهدی از تاخیر رشد داخل رحمی در جنین، بیماری های متابولیک مانند دیابت نوع 1یا بیماری های شدید قلبی عروقی و .... است
همچنین در صورت وجود سابقه سقط خودبخودی یا زایمان زودرس، بیماری قلبی عروقی یا ریوی خفیف تا متوسط، حاملگی های چند قلویی، کم خونی مادر نیز انجام ورزش در بارداری منع نسبی دارد.

 
7-در صورت مشاهده کدام یک از علائم زیر ورزش در دوران بارداری باید قطع شود؟
در صورت خونریزی واژینال، پارگی پرده ها، درد شدید شکم، کاهش حرکات جنین، تنگی نفس،سرگیجه و سردرد ورزش باید قطع شود تا بررس یهای بیشتر صورت گیرد.
 

 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 369 بار   |   دفعات چاپ: 38 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر