دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

مصاحبه با سرکار خانم دکتر سارا لطفیان، متخصص پزشکی ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۸/۱ | 
1- آیا زنان نیز مانند مردان در معرض خطر بیماری های قلبی-عروقی قرار دارند؟
زنان در تمام دوران زندگی خود در معرض فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی هستند، این فاکتورها شامل موارد زیر است: زندگی بی‌تحرک، اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، فشار خون بالا، دیابت، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر دخانیات.
به طورکلی استانداردهای تجویز ورزش در زنان و مردان یکسان است، با این وجود تفاوت هایی بین زنان و مردان وجود دارد که باعث تفاوت در پاسخ فیزیولوژیک آنها به ورزش می‌شود. به عنوان مثال در صد چربی در بدن زنان بیشتر و درصد بافت عضلانی کمتر است ولی باید به یاد داشته باشیم که این میزان از بافت چربی برای حفظ سلامت هورمونی زنان ضروری است. با شروع یائسگی اثر محافظتی هورمون استروژن از بین می رود و به تدریج ریسک بیماری های قلبی عروقی در زنان به میزانی مشابه مردان هم سن خود می رسد.بنابراین اهمیت داشتن برنامه ورزشی منظم در این دوران دوچندان می شود.
2- آیا اضافه وزن بر سیستم قلبی-عروقی اثر نامطلوبی دارد؟ نقش ورزش در برنامه درمانی چاقی چیست؟
چاقی یک معضل جدی در زنان ایرانی است و اغلب دلیل آن سبک زندگی بی تحرک است. در خانم های دارای اضافه وزن هم ورزش های هوازی و هم ورزش های قدرتی توصیه می شود. همچنین این افراد باید فعالیت های روزمره خود را افزایش دهند. بهینه سازی فعالیت های روزمره می تواند نقش مهمی در ارتقاء وضعیت سلامتی فرد داشته باشد. اگر بجای آسانسور از پله استفاده کنید، اگر چند خیابان جلوتر از مقصدتان از تاکسی و اتوبوس پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده بروید و یا کارهای باغچه و حیاط منزل خود را انجام دهید، درواقع فعالیتهای روزانه خود را بهینه کرده اید. ورزش های هوازی شامل فعالیت هایی است که باعث افزایش ضربان قلب می شود نظیر دویدن آهسته،دوچرخه سواری، حرکات موزون آئروبیک. همچنین فعالیت های تفریحی نظیر بسکتبال، تنیس، راکتبال،کوه نوردی، اسکی، صخره نوردی، طناب زنی، قایقرانی، اسکیت، شنا و ورزش های آبی را شامل می گردد. ان دسته فعالیتها را باید در اکثر روزهای هفته (3 تا 5 روز در هفته) انجام داد. ورزش های قدرتی شامل ورزش هایی است که با وزنه، دستگاه های بدن سازی یا کش های بدن سازی انجام می شود. فواید این فعالیت ها شامل جلوگیری از محدودیت حرکتی مفاصل، جلوگیری از صدمات، افزایش توانایی ورزشی، کاهش دردهای عضلانی اسکلتی، وضعیت صحیح قرارگیری بدن و بهبود عملکرد فعالیت های روزانه است. انجام این فعالیت ها 2 تا 3 روز در هفته توصیه می شود. از بین انواع ورزش ها، فعالیت های هوازی پتانسیل بیشتری برای کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن دارند.
3- در زنان مبتلا به چربی خون بالا چه نوع ورزش هایی توصیه می شود؟
زنانی که فقط چربی خون بالا دارند و هیچ بیماری دیگری ندارند، می توانند از دستورالعمل های ورزش درمانی در افراد سالم استفاده کنند. در افرادی که دارای چربی خون بالا هستند ورزش می تواند از روش های مختلفی مفید باشد: کاهش وزن، کاهش درصد چربی بدن، کاهش سطح چربی خون و کاهش تولید پلاک های آترواسکلروز در رگ های بدن.
 
4- آیا ورزش در کاهش بروز فشارخون بالا در زنان نقش دارد؟
ورزش می تواند در زنانی که استعداد ابتلا به فشار خون بالا را دارند، نقش پیشگیرانه داشته باشد. زنان مبتلا به فشار خون بالا باید پیش از شروع برنامه ورزشی منظم تحت ارزیابی و معاینات تکمیلی قرار بگیرند، علت فشار خون بالا ارزیابی شود،  فشار خون در اوقات مختلف شبانه روز اندازه گیری و در یک جدول یادداشت شود و اگر مبتلا به بیماری های قلبی هستند یا علاوه بر فشار خون بالا یک عامل خطر دیگر برای بیماری قلبی دارند، باید بررسی های تکمیلی بیشتر و تست ورزش نیز انجام شود. در زنان مبتلا به فشار خون بالا تمرکز اصلی ورزش درمانی بر ورزش هوازی با شدت متوسط است. به نظر می رسد ورزش هوازی با شدت متوسط بیشتر از ورزش های شدید می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد. این افراد پس از کنترل شدت فشار خون، می توانند ورزش های قدرتی را هم انجام دهند. مطالعات نشان داده است که ورزش منظم می تواند نیاز به استفاده از دارو را در این افراد کاهش دهد.
5- آیا ورزش منظم می تواند به کنترل قند خون در زنان مبتلا به دیابت کمک کند؟
ورزش می تواند بروز دیابت و شروع عوارض آن را به تأخیر بیندازد، همچنین می تواند به کنترل بهتر قند خون به ویژه در دیابت بزرگسالان کمک کند و نیاز به استفاده از داروهای پایین آورنده قند خون کمتر شود؛ و در نهایت باعث بهبود اتکا به نفس و کیفیت زندگی خانم های مبتلا به دیابت شود. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت باید قبل از شروع ورزش تحت ارزیابی های دقیقی قرار بگیرند، این افراد شامل کسانی است که سن بالای 35 سال دارند، از تشخیص دیابت آنها بیش از 10-15 سال گذشته است، علایم درگیری رگها در اثر دیابت را دارند- بیمار شدن شبکیه چشم یا دفع پروتئین ازکلیه ها- یا کسانی که یک فاکتور خطر قلبی-عروقی دیگر به جز دیابت دارند. توصیه می شود که در شروع ورزش تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی انجام شود و شدت ورزش با توجه به ارزیابی های اولیه برای هر فرد تعیین گردد. در شروع و پس از ورزش قند خون اندازه گیری شود و آموزش های لازم از نظر رعایت بهداشت پا و حفظ آب بدن داده شود.

 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 476 بار   |   دفعات چاپ: 64 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر