به سايت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ايران خوش آمديد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 72
 بازدید امروز : 507
 کل بازدید : 765600
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 0.5930
صفحه اصلي > واحدهای ستادی > گروه تخصصی مبارزه با بیماریها > واحد سلامت روان > عناوین برنامه ها > سلامت اجتماعی > پیشگیری از سوء رفتار با کودک  
پیشگیری از سوء رفتار با کودک
بدرفتاری با کودک که ازآن با نام های بدرفتاری با کودکان و غفلت نیز یاد می شودشامل انواع بدرفتاریهای جسمی، عاطفی، سوء استفاده جنسی، غفلت، و استثمار کودکان است که منجر به آسیب بالقوه در سلامتی ، نحوه رشد ویا ارزش و شان کودک گردد( سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت).
همچنین بر اساس تعريف ارائه شده در گزارش جهانی خشونت و سلامت (2002)، بدرفتاری با کودک عبارت است از: استفاده عمدي از قدرت، زور، تهديد و يا نيروي جسماني عليه كودك توسط يك فرد و يا يك گروه كه به سلامتي، حيات، رشد و عزت نفس كودك لطمه زده يا احتمال ايجاد صدمات بعدي را افزايش دهد.
خشونت عليه كودكان انواع مختلفي دارد كه تحت تاثير عوامل گوناگوني از جمله خصوصيات و ويژگي هاي قرباني و مهاجم، محيط فرهنگي، اجتماعي و مادي است كه افراد در آن زندگي مي كنند.
انواع بدرفتاری و غفلت از کودکان:
معمولا بدرفتاری با کودکان به پنج گروه اصلي تقسيم شده است:
1-      بدرفتاری جسمي
2-      بدرفتاری جنسي
3-      بدرفتاری هيجاني یا عاطفی
4-      انواع مسامحه یا غفلت
5-      استثمار
 
وجود بدرفتاری در خانواده:
همانطور که از تقسیم بندی های بدرفتاری با کودک استنباط می شود بیشترین موارد بدرفتاری با کودک در چارچوب خانواده و توسط يكي از اعضاي بزرگتر خانواده به وقوع مي پيوندد.
 
کودک شاهد خشونت: در خانواده هایی که خشونت خانگی در آنها اتفاق می افتد همه کودکان زیر 18 سال شاهد خشونت محسوب می شوند . با اینکه کودکان شاهد خشونت بطور مستقیم قربانی خشونت محسوب نمی شوند ولی در معرض خطر بیشتری جهت بدرفتاری با کودک و غفلت و مسامحه از طرف مراقبین خود قرار دارند .
1-      پیامد های بدرفتاری با کودک:
بدرفتاری با کودک در کوتاه مدت و بلند مدت می تواند عواقب ناخوشایندی را برای کودک به همراه داشته باشد، تظاهرات آن در کودکان مختلف متفاوت است. بطوری که در بعضی از آنها هیچگونه علامت بالینی دیده نمی شود و عده ای دیگر با علائم کامل اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی، اضطراب، مصرف مواد مخدر، پرخاشگری، انزوا و گوشه گیری و اختلالات شناختی، به کلینیک ها مراجعه می کنند.
 
این کودکان در زمینه های مختلف دچار اختلال هستند. مهمترین این اختلالات عبارتند از:
الف) نقائص تکاملي و هوشي: مواجهه با بدرفتاری جسمي شديد باعث ايجاد نقائص شناختي،هوشي شده ودر عملکرد هاي زبانی، شناختی، ادراکي وحرکتي ايجاد محدوديت مي کند. اين بچه ها انگيزه ای براي انجام تکاليف نداشته و در بررسی، عملکرد هاي هوشي آنها نسبت به کودکان همسن و سالشان پایین تر بوده است.
ب )بچه هائي که مورد آزار جسمِي قرار مي گيرند اين آزارها را به عنوان بخشي از روش هاي تربيتی می شناسند و تمايل بيشتري برای استفاده از تنبيه جسمي دارند. این کودکان مشکلات بيشتري در ارائه راه حل هاي جايگزين براي حل مسئله داشته و بيشتر بر راه حل هاي منفي تاکيد دارند.
 پ ) اختلال در دلبستگی و اعتماد به نفس: اختلال در شکل گیری دلبستگی ايمن یکی از این عوارض است که می تواند به­دلیل اختلال درمسیر تکامل کودک باشد. در این کودکان اختلال در فردیت ( استقلال ) احساس عدم کفایت شخصی و ناتوانی در تنظیم عواطف گزارش گردیده است.
ج ) اختلالات روانپزشکی: مواجهه طولاني با بدرفتاری با کودک می تواند مشکلات جدی مثل کنترل ضعيف تکانه ها، نا اميدي، دلبستگي ضعيف، رفتارهاي خود تخريبي و اختلال پس از حادثه ، افسردگی به همراه داشته باشد.
د ) اختلالات رفتاری: يکي از وسيع ترين پيامد هاي باليني در این کودکان ، پرخاشگري شديد است. ساير رفتارها مثل افزايش تهاجم به قوانين، مقابله جوئي ( لجبازی )، بزهکاري نیز در این کودکان دیده می شود. این کودکان در خطر وابستگی به مواد مخدر، مشروبات الکلی و سایر رفتارهای ضد اجتماعی هستند. ارتباطات اجتماعی نیز در این کودکان ضعیف است. بچه هاي کم سال تر در تعامل با همتاها کمتر دوستانه و مثبت برخورد مي کنند. این بچه ها معمولا ارتباطات اجتماعي را ادامه نداده و کمتر حس همدلي دارند.
 ر) اختلال در عملکرد تحصیلی: عملکرد تحصیلی این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر، نمرات پایین تری را به خود اختصاص می دهد.
 

پیوندهای مفید